Harzer Schmalspurbahn HSB

HSB 99 7232-4 pass Schierke som tog 8923 d. 14-8 2009 (Foto: Mathias N. Dyhr)

Denne artikel vil udelukkende omhandle stikbanen til Brocken. HSB er delt op i tre baner: 

Den første er Brockenbahn, Wernigerode-Brocken-Wernigerode

Den anden er Harzquerbahn, Nordhausen Nord-Drei Annen Hohne-Nordhausen Nord 

Den tredje er Quedlinburg-Eisfelder Talmühle-Quedlinburg 

HSB 99 222 pass Steinerne  Renne tog 8933 d. 13-8-09 (Foto: Mathias N. Dyhr)

 

Kort lånt fra Lars Krags hjemmeside

 

http://www.damptog.dk

 

Denne hjemmeside kan i øvrigt varmt anbefales, da Lars har været nede på NWE at køre som lokomotivfører. Det har han på ovennævnte side fortalt om. Den er helt sikkert et besøg værd. 

På kortet ovenover kan set ses, hvor banerne går. Den bane der er omtalt her, er den øverst til venstre. Egentlig går den fra Wernigerode til Eisfelder Talmühle, hvor den kobler på den anden bane, der går ned til Nordhausen. Men ved Drei Annen Hohne går sidebanen fra og videre op til Brocken. Der er ingen tvivl om,  at det er her turisterne kommer, og det er Brocken, som smalsporsbanen er mest kendt for. Banerne forkortes NWE, SHE, og GHE. 

Den første af banerne åbnede i 1887, GHE, denne fra Genrode til Mägsprung. I dag kan man køre helt til Alexisbad, da den senere blev udbygget. I 1904 lavede man en forbindelse mellem GHE og NWE. Sidstnævnte var i mellemtiden blevet færdig, og i 1899 kunne man køre op til Brocken. NWE åbnede i periden 1898-99. Forbindelsen gik mellem Stiege og Eisfelder Talmühle. Den sidste bane, SHE, måtte lade livet i 1963. Banen havde hovedlinien Walkenried over Brunnebachsmühle til Baunlage.  Herudover var der sidelinie til Sorge og Tanne. Ved sidstnævnte var der forbindelse til den normalsporede jernbane fra Halberstadt til Blankenburger. Ligeledes var der forbindelse i Sorge med NWE. Efter krigen kom zonegrænsen til at gå lige ved Sorge. Dermed blev driften på sidelinien indstillet fra SHE. Men nogle år efter krigen (1958) drevet af DR (Deutche Reisbahn).  

HSB 99 7241 5 tog som 8931 hold Hasserode d. 12-8-09 (Foto: Mathias N. Dyhr)

Kommer man til Wernigerode, kan man især i Hasserode, hvor der også er station, se de nu mange nedlagte sidespor ind til forskellige fabrikker. Disse kunder blev betjent af materiel fra NWE men med normalsporede vogne. Vognene er placeret på en såkaldt "rollböcke", der er bogier eller en vognkasse placeret under akslen på de normalsporede vogne. I dag bruges de blandt andet, når der skal køres skæver ud på banen. 

Man kan ikke komme udenom, at 2. verdenskrig også havde en betydning for NWE. I Harzen blev hoteller og pensioner beslaglagt, efterhånden som tyskerne led nederlag på øst- og vest fronten. Disse blev brugt som lazaretter for sårede soldater. Det betød store transporter af soldater til byerne Schierke, Drei Annen Hohne og Elend især. Endvidere blev NWE beordret til at bygge en sidebane på 2,5 km. fra Niedersachswerfen til en fangelejr i Harzungen. Her måtte man daglig transportere mere end 600 fanger i 4 ombyggede personvogne til Ilfeld. "Meningen" med dette var, at der fandtes nogle bjergværker, hvor fangerne under umenneskelige forhold skulle arbejde mere end 12-14 timer dagligt. 

Befrielsen kom i slutningen af april 1945, hvor den amerikanske hær befriede Harzen. Med aftalen fra Jalta blev Tyskland delt mellem de tre store allierede magter, men allerede i juli måned 1945 måtte amerikanerne trække sig tilbage fra den østlige del af Harzen. Dermed kom grænsen nogle steder til at gå parallelt med NWE. Omkring Sorge ikke mere end 1½ km fra baneanlægget. 

Da man havde lagt 2. verdenskrig bag sig, genoptog man så småt driften med et tog i hver retning 3 gange om ugen. I 1946 forlangte russerne at GHE skulle optages som krigsskadeerstatning, hvilket betød at NWE overtog strækningen, Eisfelder Talmühle-Stiege-Hasselfelde. Det private selskab blev i 1950 tvangsopløst af DDR, og banerne blev lagt ind under DR. 

Efter levering af nye lokomotiver kunne man gennemføre 3 tog mellem Wernigerode og Nordhausen i 1956. Dette var allerede året efter fordoblet til 6 togpar. Oven i det blev sporet op til Brocken forstærket, så man kunne køre med op til 8 vogne. Dertil var det ganske normalt at man befordrede mere end 10.000 passerer om dagen!

Desværre fik dette en ende den 13. august 1961, da hele strækningen mellem Shierke og Brocken lå ganske tæt på grænsen ind til BRD.  Dog var det muligt fortsat at køre til Shierke, hvis man havde et "visum" og var medlem af partiet SED. 

HSB 99 7241-5 ankommer til Brocken som tog 8933 d. 14-8 2009 (Foto: Mathias N. Dyhr)

 

Dog kørte der stadig tog op til Brocken. Her er der tale om militærtog op til russerne og militæret. Det var kun ganske få udvalgte personaler, der fik lov at køre. Man skulle være trofast og en god partikammerat for at få denne tjeneste. 

Endelig i 1989 da muren faldt, kunne man igen komme til at køre hele vejen op til Brocken. Det med stor hjælp fra DR, der stillede mere end 20 mio. DM til rådighed. Dette svarede dengang til mere end 90 mio. danske kroner. Det gik til at retablere sporet, som man blev færdig med i løbet af sommeren 1991. Så den 21. september 1991, kørte det første tog, som var åbent for alle. Om sommeren kører der nu 11 tog op til Brocken hver dag. Det vil sige fra sidst i april måned til den 30. oktober. Den anden halvdel af året kører der seks tog derop i plandamp. 

Den HSB som vi kender i dag blev grundlagt i 1993, da man overtog de to baner fra DR, som blev nedlagt og indlemmet under DB. Med hovedvægten op til Brocken betjener man ca. 1,3 mio. passagerer årligt. 

HSB 99 7232-4 pass Hasserode med tog 8924 d. 13-8 2009 (Foto: Mathias N. Dyhr)

 

HSB 99 7235-7 hold Wernigerode som tog 8937 d. 13-8 2009 (Foto: Mathias N. Dyhr)

 

HSB 99 7236-1 ved kulkranerne i Wernigerode. Billedet er taget ved endestationen i Wernigerode, hvor også området med kulkraner, eftersynsgrav med videre befinder sig d. 13-8 2009 (Foto: Mathias N. Dyhr) 

 

HSB 99 7236-5 pass sf Brocken som tog 8925 d. 14-8 2009. På vej ned fra Brocken, kører det nedadgående tog ind på et sidespor til venstre for banen. Derpå kan det opadgående tog krydse. Dette sker ikke ret langt fra toppen af Brocken. (Foto: Mathias N. Dyhr)

 

HSB 99 7239-9 pass lige inden Hasserode som tog 8924, d. 12-8 2009. Der er ikke længere end man kan gå, mellem de to stationer Hasserode, og Steinerne Renne. Her er det tæt på Hasserode med et tog fra Brocken. Togene kører altid retvendt op og trækker ned igen. (Foto: Mathias N. Dyhr) 

 

HSB 99 7240-7 pass syd for Schierke d. 14-8 2009. På vej op mod Brocken er der mange kurver på banen. Dette naturligvis fordi det hele tiden stiger og stiger. Men det gør det muligt at fotografere, mens man står i den bageste ende af toget. (Foto: Mathias N. Dyhr) 

 

HSB 99 7239-9 pass Wernigerode Hochschule som tog 8925 d. 13-8 2009. Nede ved de bageste vogne er stationen, der ligger lige inden Hasserode. Banen går langs med husene ca. 200 m. (Foto: Mathias N. Dyhr) 

 

HSB 99 7240-7 hold på Drei Annen Hohne som tog 8931 d. 14-8 2009. Her står der tit folk af for så med eks. vandrerstave at gå resten af vejen op til Brocken. Bjerget ligger 1125 meter over havets overflade (Foto: Mathias N. Dyhr) 

 

HSB 99 7241-5 pass syd for Broken som tog 8933 d. 14-8 2009. Helt nede i dalen, buldrer dampmaskinen op mod det høje bjerg. Når man står oppe på toppen, hvor billedet er taget fra, lyder det som om man står ved siden af toget. Lyden når hele vejen op ad bjergsiden. Men som det kan ses er der jo meget langt ned. (Foto: Mathias N. Dyhr) 

 

HSB 99 7240-7 på Brocken d. 12-8 2009. Toget er lige ankommet til toppen af Brocken. Her er de i gang med omløbet. (Foto: Mathias N. Dyhr) 

 

HSB 99 7240-7 hold på Brocken d. 12-8 2009. Herefter ser det sådan ud, når toget er klar til den lange tur ned igen. (Foto: Mathias N. Dyhr) 

 

HSB 99 7241-5 pass Schierke som tog 8937 d. 14-8 2009. Shierke er den sidste station før Brocken. Her er der også mange der står af, og tager turen på gåben op. Når man nærmer sig toppen med toget, mødes vandrestien og banen, og folk står imponeret og kigger på den store dampende jernhest, der æder bjerget kilometer for kilometer. (Foto: Mathias N. Dyhr)

 

Her er HSB 99 7241-5 på vej ned fra Brocken syd for Drei Annen Hohne d. 14-8 2009 (Foto: Mathias N. Dyhr) 

 

HSB 187 019-5 pass Hasserode som tog 8905 sat sammen med tog 8939 d. 13-8 2009. Den forreste del, som man ikke kan se, er damp. Skinnebussen der sidder bagpå kører med til Drei Annen Hohne, hvor der kobles af og fortsætter sydpå som tog 8905. Det er det sidste tog, der kører med afgang fra Wernigerode 16:25. Den anden del af toget fortsætter til Brocken. Dette er ifølge sommerkørerplanen 2009. (Foto: Mathias N. Dyhr)

 

Hvis man ikke har fået nok af HSB, kan man fortsætte her:

 

http://www.hsb-wr.de/  

 

Det er den officielle tyske hjemmeside for HSB. Her kan man også se live webcams fra Brocken, Drei Annen Hohne, banegården i Wernigerode, og Nordhausen. Herudover er der sat to webcams mere op, omkring Brocken. Det kan være en rigtig god ide at tjekke disse webcams, inden man tager op til toppen. Nogle dage kan det være så overskyet og tåget, at man ingenting kan se deroppe. Ellers kan jeg igen kun henvise til Lars Krags hjemmeside om HSB. 

Kildetekst: http://www.damptog.dk

E-mail: mathiasdyhr.dyhr063@gmail.com